وبلاگ آرکو فایل اسکای _ دانلود فایل

معرفی و دانلود مقالات ، تحقیقات و پروژه های دانشجویی در تمامی رشته ها

وبلاگ آرکو فایل اسکای _ دانلود فایل

معرفی و دانلود مقالات ، تحقیقات و پروژه های دانشجویی در تمامی رشته ها

بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ


بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ

در دانلود پروژه رشته معماری به بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ میپردازیم


مشخصات فایل

تعداد صفحات105
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمعماری

توضیحات کامل

دانلود پروژه رشته معماری 

بررسی اصول طراحی و ساخت مراکز خرید با تاکید بر مراکز تجاری و پاساژ

 
 
مقدمه
بازار، به گونه‌ای که می‌شناسیم و در شهرهایی از قبیل اصفهان، تبریز، کاشان و کرمان می‌بینیم، ساختاری ویژه‌ی این سرزمین است و شکل آن طی هزاران سال تکامل تدریجی قوا یافته است. شهرهای دوره‌ی اسلامی ساختاری مشخص داشتند، در قلب شهر مراکز مهم حکومتی و مذهبی قرار داشته‌اند و بازار همچون شریانی بزرگ دروازه‌ی مهم شهر را به مرکز متصل می‌کرده است. در اطراف بازار و متصل به آن عملکردهای عمومی و مهم شهر قرار داشتند. زندگی اجتماعی شهر نیز درون بازار جریان می‌یافته است. داد و ستد، فعالیت تولیدی، مراسم مذهبی، اعلام احکام جدید، معاشرت و بسیاری  از اتفاقات مهم شهری در بازار اتفاق می‌افتاده است. نظام بازار، که صاحبان حرف و اصناف، حکمران و مأموران حکومتی تعریف می‌کردند، فعالیتهای پیچیده‌ی درون بازار و ساختار فیزیکی آن را تعریف می‌کرده است.
 
عموما در بازارها کاربریهای متجانس (از قبیل صرافی، طلافروشی، آینه و شمعدان فروشی) در کنار هم قرار می‌گرفتند؛ همچنین مغازه‌های کالاهای گران در مناطق مرکزی‌تر و محلهای تولید داد و ستد کالاهای کم ارزش‌تر و حجیم‌تر در مناطق حاشیه‌ای و غیر مرکزی سازماندهی می‌شده‌اند.وسعت، چند عملکردی بودن، توأم کردن خرید با استراحت، تفریح، اقامت مموقت، فعالیتهای اداری، صرف غذا، نمایش و حتی ورزش از یک طرف و ویژگیهای فضایی نظیر پیوستگی فضایی، سرپوشیده بودن، توجه به معماری، تزئین و نورپردازی از طرف دیگر، مجموعه عواملی هستند که مراکز بزرگ تجاری امروز را به بازارهای قدیمی شبیه می‌سازند. گذشته از نحوه‌ی خاص سازماندهی فضایی و سبک معماری، که طبیعتا متفاوت با امروز بوده است، آنچه بازار ایرانی را متمایز می‌سازد، فضای جادویی آن، تنوع رنگها، عطرها، نورپردازی و دیگر عناصر غیر مادی است که روح فضا و مکان را تشکیل می‌دهند. بازار ایرانی دارای چند ویژگی بنیادی است که از نظر بررسی کالبدی شکل بازار حائز اهمیت است.
 
 
کلمات کلیدی:

بازار

بازار سنتی

بازارهای ایرانی

معماری بازار ایرانی

طراحی معماری مراکز خرید

 
   
 

توضیحات بیشتر و دانلود




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد