بررسی حالت خمیری در سازه هاهدف از این پایان نامه بررسی حالت خمیری در سازه ها می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 94 |
حجم | 1 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | عمران |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه مهندسی عمران
بررسی حالت خمیری در سازه ها
مقدمه
بحث دربارة حالت جریان خمیری در فلزات بصورت زیر از طریق درک مستقیم انجام میشود: هرگاه نواری از فولاد در نظر گرفته شود که یک طرف آن درگیرهای ثابت شده و بطرف دیگرش نیروی خمشی وارد آید، طرف آزاد خم میگردد. اگر مقدار نیروی وارده زیاد نباشد وقتی نیرو برداشته شود انتهای آزاد نوار بحالت اولیه برگشت خواهد یافت طوریکه هیچگونه تغییر شکل محسوس در نوار باقی نمیماند. هرگاه نیروی وارد به انتهای آزاد بزرگ باشد پس از برداشت نیرو دیگر جسم بحالت اول بر نمیگردد ومقداری از تغییر شکل در آن بطور دائم خواهد ماند و گفته میشود که تغییر شکل خمیری در جسم ایجاد گردیده است. منظور ما این نیست که معلوم کنیم چرا تغییر شکل خمیری در جسم تولید شده است بلکه میخواهیم تعیین کنیم که از نظر عوامل وارد بجسم مانند تنشها- کرنشها- و بارها چه پدیدههائی در جسم بوجود آمده است.
بطور خلاصه، حالت خمیری عبارتست از خاصیت اجسام سخت وقتی که تحت اثر بارهای خارجی تغییر شکل دائمی در آنها ایجاد شود، حالت ارتجاعی یا الاستیسیته عبارتست از خاصیت جسم سخت که تغییر شکل حاصله در آنها با برداشتن بار از بین رفته و بشکل اول برگشت پیدا کند. در حقیقت تعریف اجسام ارتجاعی کاملاً تصوری میباشد زیرا اجسام طبیعی پس از برداشت نیروهای وارده کم و پیش مقداری از تغییر شکل را در خود نگهمیدارد و لو میزان نیروی موثر آنها کم باشد.برای چنین اجسام ارتجاعی مقدار تغییر شکل تولید شده بقدری کم است که در اثر بارهای کوچک قابل اندازهگیری نیست. بنابراین نظریة پلاستیسیته در حالاتی بکار برده میشود که بارهای وارد جسم بمقداری باشد که تغییر شکلهای دائمی حاصله در جسم قابل اندازهگیری باشد.
نظریة حالت خمیری اجسام را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد. در یک قسمت عملیات تغییر فرم دادن فلزات مانند چکشکاری- حدیدهکاری- تزریق- نوردکاری و غیره بررسی میشود که در آنها تغییر شکلهای خمیری (پلاستیکی) به مقدار زیاد مشاهده میشود.برای این نوع مسائل میتوان از کرنشهای ارتجاعی صرفنظر کرد و فلز را میتوان خمیری کامل فرض نمود. در قسمت دیگر دستهای از مسائل قرار میگیرد که مقدار کرنشهای خمیری در مقابل کرنشهای ارتجاعی کوچک است این قسمت یا نوع دوم از کرنشها برای طراحان ماشینها و محاسبان سازهها در درجه اول اهمیت است. با توجه فراوانی که اخیراً روی تقلیل وزن هواپیما- موشکها- کشتیهای فضائی و نظایر آنها بکار میرود دیگر طراحان این دستگاهها نمیتوانند ضرائب اطمینان را در سطح بالا در نظر بگیرند و میباید که حداکثر نسبت بار به وزن را در محاسبات بدست آورند. این نوع محاسبه مطمئناً در ناحیة پلاستیک انجام خواهد شد. حتی در موارد استعمال سادة صنعتی رقابت شدیدی روی کاربرد مصالح و بازده بالاتر وجود دارد.
کلمات کلیدی:
جریان خمیری در فلزات
تحلیل پلاستیک یک سازه
محاسبه ارتجاعی ساختمانهای فلزی
توضیحات بیشتر و دانلود